zondag 13 juli 2014

Oeuf Cocotte

Op vakantie vind ik het heerlijk om te koken, ik heb er dan ook alle tijd voor. Vaak doe ik dit dan met één van mijn kinderen. De oudste wilde na wat speurwerk deze heerlijke Oeuf Cocotte maken als voorgerecht, dit hij heeft gezien in het kookboek van Yvette van Boven.
Haar kookboeken zijn echt favoriet bij mij, vaak eenvoudig te bereiden gerechten die zo lekker/verrassend zijn! Ik heb al veel geleerd van haar kookboeken.

Een Oeuf Cocotte is eigenlijk niet meer dan een klein  schaaltje waar je een tevoren bereide saus in doet met daarop een rauw ei dat gaart in de oven. Je kunt vele variaties bedenken voor de saus. Wij hebben een ratatouille gemaakt.



Ingrediënten (per persoon!):
Boter om schaaltjes in te vetten
Zout en peper
1 eetl. crème fraîche
1-2 eetlepels van de saus
1 ei
evt. kruiden of geraspte kaas als topping

Ingrediënten ratatouille (voor ca. 6 bakjes):
1 aubergine
1 courgette
2 tomaten
1 teen knoflook, geperst of fijngesneden
1 theel. provencaalse kruiden
Olijfolie


En dan...
Maak eerst de ratatouille: Snijdt de ingrediënten allemaal in kleine blokjes. Doe een scheutje olijfolie in een pan en bak de groentes ca. 30 minuten klaar.

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Vet het bakje in met boter.  Bestrooi het bakje met wat zout en peper. Schep er vervolgens 1 eetl. crème fraîche in en daarop 1-2 scheppen van de ratatouille.  Hierboven op breek je het eitje.

Zet de bakjes in een schaal waarin je kokend water giet, dit tot halverwege de bakjes.
Doe de schaal in de oven en bak de eitjes in 10 tot 15 minuten gaar, dit is afhankelijk hoe je je ei eet.  Het eiwit moet gestold zijn, het eigeel is naar wens.

Variatie: Ook hebben wij een vulling met geitenkaas gemaakt. Meng de eetlepel crème fraîche met 2 eetl. zachte geitenkaas. Hierop hebben we het eitje gebroken en vervolgens bestrooid met geraspte kaas. Afgebakken zoals hier boven beschreven.



Bon appetit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten