donderdag 10 oktober 2013

Langedijker koolschotel

Kool, geen groente waarbij ik sta te juichen. Van rode kool, groene kool en boerenkool weet ik nog wel iets te maken. Maar toen ik hoorde dat we ook witte kool op de groentetuin hadden staan wist ik het even niet meer. Dankzij het recept dat ik van Marina kreeg ben ik vanaf nu zeker fan van witte kool.




Ingrediënten:
1 kg. witte kool
400 gr. rundergehakt
1 scheut olijfolie
1 prei, dunne ringen
1 ui, dunne halve ringen
2 tomaten
1 mespunt zout
1 vleugje peper
2 theel. kerriepoeder
1 teentje knoflook, geperst
100 gr. geraspte kaas
400 gr. aardappelpuree

En dan...
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Snij de witte kool in 4 stukken en verwijder de stronk. Was de kool en snij het vervolgens in fijne reepjes. De kool, prei en ui licht aanbakken in olie met de kerriepoeder, peper en zout.
Rul het gehakt met iets zout en peper. Maak de aardappelpuree klaar.
Leg in een ingevette vuurvaste ovenschaal eerst de helft van het gehakt, leg hierop het koolmengsel en vervolgens de rest van het gehakt. Strijk nu de aardappelpuree hierop en maak dit af met een laag tomatenplakjes. Dek dit vervolgens af met geraspte kaas.
Plaats de schaal voor 20 minuten in de oven.

Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten